Lodě.cz on-line přístav pro plavby na sladkých i slaných vodách

Vaše plavby začínají u nás...
Úvod > Co nového?
Bouřka na moři
 
      Bouřka na moři: 7 tipů pro kapitány a posádky, které mohou zachránit život

 
Zejména letos v létě vyžadují bouřky četné záchranné akce ze strany zaměstnanců SEA HELP. S trochou know-how však lze nebezpečným situacím v bouřce předejít.

Tip 1: Před vyplutím si na správném webu zjistěte předpověď bouřek.
Správná příprava na bouřku začíná ještě před vyplutím doma. Před odjezdem si na domovské stránce chorvatské námořní meteorologické služby meteo.hr v angličtině pod 3-day-meteograms vyhledejte 3denní předpověď. Ta vám na první pohled spolehlivě ukáže, zda a kdy můžete ve vaší lokalitě očekávat bouřku nebo silný vítr. Windy.com a podobné stránky používejte především jako stránky s předpovědí větru. Pro předpovědi bouřek jsou vhodnější národní meteorologické služby, jako je meteo.hr v Chorvatsku nebo meteoam.it v Itálii.
Bouřky na moři: 3denní předpověď bouřek od meteo.hr naleznete i přímo v aplikaci SeaHelp.

Tip 2: Co prozrazuje teplota vody o blížících se bouřkách.
Před vyplutím zkontrolujte aktuální teplotu vody na Windy.com v podmenu "Teplota moře". Každý má rád teplou vodu, ale pro kapitána je to varovný signál. Zvýšená teplota vody může bouřky mnohonásobně zesílit. Na chorvatském pobřeží jsou v létě běžné teploty vody kolem 24-25 stupňů. Pokud teplota vody v pobřežních vodách stoupne na 29 stupňů nebo více, je ve vodě uloženo příliš mnoho energie, která se v případě bouřky, ale i při silném větru, vybije jako zesilovač. Vysoké teploty vody neznamenají v žádném případě, že hrozí bouřky, ale znamenají zesílení bouřek na silné bouře.
Závěr: Při teplotách vody od 28 stupňů byste měli plánovat plavbu obezřetně a včas si rezervovat kotviště v přístavu. Pokud je na odpoledne předpovězena bouřka, vyplujte brzy, abyste již v poledne dorazili do plánovaného cíle.

Tip 3: Zejména období pěkného počasí vede k nedbalosti.
Všechny záchranné služby na moři to vědí: dlouhá období pěkného počasí vedou k neopatrnosti kapitánů. Bouřky mohou nastat náhle a pouze zkušení námořníci dokážou rozpoznat bouřkovou situaci pouhým okem podle určitých tvarů mraků.
I nadále využívejte 3denní předpovědi meteo.hr. Ať už jsou Windy nebo podobné stránky s předpověďmi větru jakkoli vynikající: Předpověď bouřek je ve Windy "skrytá" ve speciální podnabídce. Bouřky se proto snadno přehlédnou - stejně jako v tradiční chorvatské námořní předpovědi počasí meteo.hr. Zde je najdete pod záložkou Forecasts, pak Marine Forecast for Small Crafts. Denní předpověď počasí se týká pouze následujících 12 hodin, ale ne následujících 3 dnů.

Tip 4: Proč jsou speciální stránky při bouřce nepostradatelné.
Při bouřce je nejdůležitější znát směr pohybu. Takzvané "radary deště a bouřek" vypočítávají směr pohybu na základě blesků. Stránky jako blitzortung.org nebo lightningmaps.org však nezaznamenávají vypočítané, ale skutečné blesky. Bouřky se vždy pohybují směrem k nejvzdálenějším bleskům bouřkové fronty, které jsou na těchto stránkách viditelné. Viditelná je také rychlost, kterou se bouřky pohybují. Může se pohybovat mezi 10 a 100 km/h.
Na těchto specializovaných stránkách jsou bouřky často viditelné již den předem daleko na západě.

Tip 5: Jaké jsou nejlepší taktiky při bouřce?

Taktika č. 1: Zůstaňte v přístavu.
Chorvatská námořní předpověď počasí již od 6 hodin ráno spolehlivě upozorňuje na denní bouřkovou situaci - samozřejmě bez přesnějších údajů o místě nebo informací o jejich intenzitě. Každý kapitán by si při takových varováních měl položit otázky:
Vím, co mám dělat v bouřce?
Je posádka dnes v pořádku? Nebo se včera večer pozdě vrátila?
Jsem v pořádku? A zvládnu to?
V případě pochybností raději zůstaňte v přístavu a využijte nejasnou povětrnostní situaci, která se nezdá být zvládnutelná, k výletu na pevninu.

Taktika č. 2: Vplujte do přístavu.
Kdo hledá místo v přístavu při hrozící bouřce, musí se přihlásit dva dny předem. Jakmile se na obloze objeví černé mraky a jsou viditelné pro každého kapitána, přístavy jsou většinou plné.

Taktika č. 3 pro bouřku: bóje
Chorvatsko má mnoho bójek. Ne každá bóje však poskytuje bezpečnou oporu. Bóje s silným porostem na spodní straně, polozaplavené bóje a bóje umístěné blízko u sebe jsou známkou nedostatečné údržby. V bouřce nejsou vhodné.
Nejbezpečnější a nejlépe udržované jsou obvykle bóje přístavních správ. Druhé nejbezpečnější jsou bóje marín nebo soukromých provozovatelů bójí. Příručky o přístavech, jako je "Buchtenfinder od Thomas Käsbohrer" (Vyhledávač zátok od Thomase Käsbohrera) nebo u nás velmi oblíbený titul 888 Häfen und Buchten von Karl-Heinz Beständig" (888 přístavů a zátok od Karla-Heinze Beständiga), informují o černých ovcích mezi provozovateli bójí.
Obecně je třeba být opatrný při bouřkách u bójek restaurací, zejména pokud mají malé vztlakové těleso, a u bójek kempů. Obě jsou většinou určeny pro menší motorové čluny a mají příliš malou základní hmotnost. Pro jachty od 8 metrů nejsou vhodné.
V každém případě je nutno vědět, že provozovatel a majitel bojového pole za nic nezodpovidaji, veškerá odpovědnost za bezpečí lodě a posádky leží na kapitánovi!

Taktika při bouřce 4: Kotvení.
Bouřku na kotvě by měl přečkat pouze někdo s dostatečnými zkušenostmi. Rozhodující je, zda si můžete být opravdu stoprocentně jisti spolehlivým uchycením na dně. Rozhodující není typ kotvy, ale správné posouzení úchopové síly podloží a to, zda je kotva skutečně správně umístěna.
Nejlepší úchop obvykle poskytuje jílovité bahnité dno v brakických vodách, jako jsou laguny nebo ústí řek, a metr silné písčité dno. Vzhledem k tomu, že v Chorvatsku nejsou kilometry dlouhé písečné pláže jako v jižním Španělsku nebo podél italského pobřeží Jaderského moře, je posouzení dna s dobrým uchycením obtížné. Zcela nevhodné jsou mořské trávy nebo skalnaté dno, jaké se vyskytují ve většině chorvatských zátok.

Taktika při bouřce 5: Proplout bouřkou.
I tato taktika vyžaduje zkušenosti. Rozhodující je určení směru pohybu bouřky. Skippeři na fórech opakovaně uvádějí, že je bouřka "pronásledovala celé hodiny". To není správné. Skippeři pouze předem neurčili směr pohybu bouřky a bez tušení pluli celé hodiny pod bouřkou.
Pokud již není možné bouřce vyhnout:
Nastartujte motor. Odplujte od pevniny a pobřeží a získejte co největší prostor na moři.
Nikdy neplujte pod plachtami do bouřky.
Plachty a zejména rolovací plachty srolujte velmi těsně, aby se nevytvořily záhyby. První poryvy větru mohou špatně srolovanou přední plachtu během chvilky roztrhat.
Připevněte resp spíše ukliďte polstrování kokpitu, volné předměty a stáhněte bimini.
Vezměte na palubu člun a přívěsný motor. Při větru o rychlosti 40 uzlů letí člun tažený za lodí spolu s přívěsným motorem vzduchem a často přistane převrácený s přívěsným motorem dolů ve vodě, jakmile poryv ustane.
Pro posádku je nejbezpečnější zůstat v podpalubí. Nedotýkejte se kovových částí.
Jakmile zjistíte směr tahu bouřky, proplujte bouřkou na motor. Pouze na motoru máte kontrolu nad lodí. Často je bouřka za 15 minut pryč.
Udržujte odstup od ostatních lodí: Největším nebezpečím bouřky na moři je ztráta viditelnosti při silném dešti.

Tip 6:
Meteorologové dnes dokážou velmi dobře předpovědět, zda hrozí bouřka. Jak silná bouřka bude nebo zda se objeví vodní smrště, je však hůře předvídatelné. Zda budou poryvy větru dosahovat síly 7 nebo 9 bft. nebo ještě více, jaká bude viditelnost při silném dešti nebo zda se objeví kroupy, může záviset na místních podmínkách.

Tip 7: Bezpečnost na prvním místě
Při bouřce se raději držte v bezpečí. Zejména pokud máte na palubě děti, měli byste si rezervovat místo v přístavu alespoň dva dny předem.

Thomas Käsbohrer je autorem knihy "Gewittersegeln" (Plavba v bouřce) a pravidelně pořádá semináře na toto téma. Nedávno vyšlo v nakladatelství millemari.-Verlag (millemari.de) audiobook "Gewitter im Mittelmeer" (Bouřka ve Středozemním moři).

Tip redakce SeaHelp: aplikace SeaHelp zdarma
Pokud se i přes veškerou opatrnost něco stane, můžete pomocí aplikace SeaHelp rychle a snadno požádat o pomoc - navíc je zde k dispozici také 3denní předpověď počasí od meteo.hr přímo v menu "Počasí". Aplikace SeaHelp by neměla chybět v žádném mobilním telefonu kapitána.

redakce lode.cz, www.sea-help.eu

<< Předchozí

Přehled článků

Následující >>